jouw mentale conditie op peil!

Je eerste gedachte bij het zien van deze titel is waarschijnlijk ‘wat heeft mijn conditie te maken met een psycholoog’? Gezond leven krijgt steeds meer aandacht. Het is belangrijk dat we goed eten, dat we voldoende bewegen en dat we ongezonde dingen links laten liggen. Maar of wij gezond leven wil niks zeggen over of wij gelukkig zijn of lekker in ons vel zitten. Daarom aan jou de vraag: hoeveel investeer jij in jouw mentale conditie? (Met een quick checklist om te onderzoeken hoe jouw mentale conditie is!)

Wisselwerking tussen mentale en fysieke gezondheid

Er wordt steeds meer bekend over het feit dat een fysiek gezonde levensstijl bijdraagt aan een kwalitatief beter leven. Helaas wordt er nog maar weinig aandacht besteed aan het belang van een mentaal gezonde leefstijl. En het interessante is, dat hoe jij je mentaal voelt, voor een groot deel bepaald hoe gezond je lichamelijk bent! Zo zie je bijvoorbeeld dat mensen die lekker in hun vel zitten, meer energie overhouden om te gaan sporten en van nature eerder kiezen voor gezond eten in plaats van ongezond eten. En gezond eten en sporten zorgen weer voor stoffen waardoor je lekkerder in je vel gaat zitten.

Voorkomen is beter dan genezen

Als het gaat om lichamelijke gezondheid dan is iedereen het er wel over eens: ‘voorkomen is beter dan genezen’. Steeds meer wordt er de nadruk op gelegd dat een fysiek gezonde levensstijl ervoor zorgt dat de kans op ziek worden aardig verkleint wordt. Hetzelfde geldt voor psychische klachten: voorkomen is beter dan genezen. Wanneer je investeert in je mentale gezondheid wordt de kans dat je psychische klachten ontwikkelt aanzienlijk kleiner. Toch wordt er maar weinig aandacht besteed aan mentaal gezonder leven. De meeste mensen komen pas in actie wanneer er al psychische klachten zijn.

Investeer in je mentale gezondheid!

‘Maar ik sport ongeveer 3 keer in de week. Moet ik dan ook 3 keer in de week naar de psycholoog?’ Nee, niet direct. Je kan werken aan je fysieke gezondheid niet één-op-één vergelijken met werken aan je mentale gezondheid. En dat is ook niet het doel van deze blog. Waar deze blog om draait is om jou bewust te maken van het feit dat een gelukkig leven begint bij de zoektocht naar wie je werkelijk bent. Jouw persoonlijkheid is voor het grootste deel bepaald door de opvoeding die je gehad hebt, de sociale omgeving waar je opgegroeid bent en de groepen waar je bij hoort of gehoord hebt. Maar past dit wel bij jou? Zo kan het zijn dat jij als meisje wilde voetballen maar dat dit van je ouders niet mocht omdat het een jongenssport was. Of dat jij als jongen in de pubertijd wilde schilderen, maar dat dit op die leeftijd niet cool was. Dit zijn maar twee kleine voorbeelden van hoe jouw omgeving invloed heeft gehad op jouw ontwikkeling. Zo zijn er nog veel meer voorbeelden te geven. Vaak kan een psycholoog jou helpen met het vinden van de dingen die jou gemaakt hebben tot wie je bent. Daarnaast geeft een psycholoog jou handvatten voor hoe je ermee aan de slag kan gaan. De een heeft daar iets meer hulp bij nodig en gaat misschien een keer per week, de ander heeft veel minder hulp nodig en gaat twee keer per jaar.

Quick checklist van jouw mentale gezondheid

Nadat je deze blog gelezen hebt, wil jij misschien ook zelf weten hoe het met jouw psychische gezondheid gesteld is. Hieronder vind je een korte checklist die een indicatie geeft. Geef voor jezelf antwoord op de onderstaande tien stellingen en check daarna onder de vragenlijst hoe het met je mentale conditie gesteld is.

  1. Als ik ’s ochtends wakker word heb ik zin om aan de dag te beginnen
  2. Ik ga elke dag met veel plezier naar mijn werk
  3. Van alle activiteiten die ik op een dag doe voelt minder dan de helft als een moetje
  4. Als ik thuis kom van mijn werk voel ik mij voldaan
  5. Ik heb in de avonden en de weekenden nog genoeg energie om activiteiten te ondernemen
  6. Ik heb het idee dat ik weinig stress ervaar in mijn leven
  7. Op een schaal van 1 tot 10 geef ik mezelf minimaal een 6 als het gaat om gelukkig zijn
  8. Wanneer ik moe ben, heb ik na een nacht slapen het gevoel weer helemaal opgeladen te zijn
  9. Ik heb minimaal één keer per dag het gevoel dat ik van iets geniet
  10. Ik heb het gevoel dat ik goed voor mezelf zorg (eet gezond, beweeg genoeg, rust genoeg, enz.)

Heb je op 7 vragen of meer met ‘ja’ geantwoord?

Dan heb je een mooie score en dan is de kans groot dat het met je mentale conditie wel goed zit. Houd er wel rekening mee dat dit een indicatie is van je mentale gezondheid. Wanneer jij het idee hebt dat er bepaalde gebieden zijn in je leven waar het echt niet lekker loopt, kan het toch verstandig zijn om contact te zoeken met de huisarts of met een psycholoog.

Heb je op 4 vragen of meer met ‘ja’ geantwoord?

Dan raad ik je aan om eens wat meer tijd aan jezelf te gaan besteden. Vind je het moeilijk om dit te doen of weet je niet hoe je dit moet doen? Lees dan eens mijn blog ‘Tips: ga leven ipv te overleven’. Houd er rekening mee dat deze vragenlijst een indicatie is van jouw mentale gezondheid. Zit je niet lekker in je vel of voelen bepaalde dingen echt als een te grote uitdaging? Dan kan het verstandig zijn om contact te zoeken met je huisarts of een psycholoog.

Heb je op minder dan 4 vragen met ‘ja’ geantwoord?

Dan gaat het je waarschijnlijk helpen om een keer met een psycholoog te gaan praten. Deze kan met je aan de slag gaan om ervoor te zorgen dat je mentaal beter in conditie komt. De kans is groot dat je binnen een aantal sessies al grote vooruitgang boekt. Heb je niet de behoefte om naar een psycholoog te gaan? Kijk dan eens bij de blog ‘Tips: ga leven ipv overleven’. De kans is groot dat je daar tips vindt die je al een heel eind op weg gaan helpen. Wanneer je na verloop van tijd het idee hebt dat je geen vooruitgang boekt, dan kan je toch overwegen om contact op te nemen met de huisarts of een psycholoog.

Wil je weten wat Feel It 2 voor jou kan betekenen, neem dan contact op.

Psycholoog Geldrop - Feel It 2 - Gerard Furnee - Blog1
Gerard Furnee
18 augustus 2020