Kijk vooruit,
want die kant
ga je op

- BURN-OUT -

Burn-out: je bent letterlijk opgebrand

Het is op dit moment een van de meest voorkomende psychische aandoeningen in Nederland: de burn-out. Dit komt doordat er steeds meer van ons verwacht wordt. Op ons werk wordt van ons verlangd dat we de hele week 100% geven en het liefst 110%. Een ‘van 9 tot 5’ mentaliteit wordt niet meer geaccepteerd, je moet werken waar en wanneer het werk is. Daarnaast hebben de meeste mensen kinderen die ze op moeten voeden en waar ze natuurlijk ook leuke dingen mee moeten doen. De partner moet af en toe ook aandacht krijgen en natuurlijk is er ook nog het sociale leven. Onze levens zijn zo druk dat we niet alleen geen tijd meer voor onszelf hebben, maar er ook nog chronische stress door gaan ervaren. Wanneer jij jezelf geen tijd en ruimte geeft om hiervan te herstellen, raak je uiteindelijk in een burn-out.

Wanneer heb je een burn-out?

Veel mensen realiseren zich pas te laat dat ze een burn-out hebben. In sommige gevallen merken mensen het pas wanneer ze in een vergadering zitten en ineens niet meer kunnen praten of dat het geheugen ineens niet meer werkt. Maar voordat er dit met mensen gebeurt zijn er vooraf al signalen geweest dat het genoeg is geweest. Wanneer je bijvoorbeeld merkt dat je steeds eerder moe bent en bijvoorbeeld om 20.00 uur op de bank ligt te slapen en in een keer doorslaapt tot de volgende ochtend. Vaak hebben mensen die een burn-out hebben last van nachtmerries die vaak gerelateerd zijn aan het werk. Tijdens het slapen wakker worden en direct aan het werk denken of erover piekeren is ook een kenmerk van een burn-out. Andere klachten die voor kunnen komen zijn lichamelijke klachten, vergeetachtigheid, er vermoeid uitzien, uitvallen van gevoel in armen of benen enz.

Tekst gaat verder onder de foto.

Wat gebeurt er wanneer ik een burn-out heb?

De effecten van een burn-out ga je pas merken op het moment dat je rust neemt. Je gaat merken dat je ontzettend vermoeid bent en dat je maar voor 30 tot 60 minuten iets kan doen voordat je weer rust moet nemen. Daarbij merk je dat als je rust hebt genomen, je eigenlijk nog steeds amper de energie hebt om iets te doen. Daarnaast gaat een burn-out vaak gepaard met depressieve klachten en angst- of paniekklachten.

Wat moet ik doen als ik een burn-out heb?

Het allerbelangrijkste wat je moet doen is rust nemen. Je hebt de vermoeidheidssignalen van je lichaam te lang genegeerd waardoor je zelfs door de energiereserves heen bent. En bereid je er op voor dat het een hele tijd gaat duren voordat je deze reserves weer opgebouwd hebt. Het is belangrijk om aan jezelf te denken wanneer je een burn-out hebt. Dit kan op sommige momenten lastig zijn. Dit is zeker het geval wanneer mensen iets van jou verwachten. Je moet dan zeggen dat je dit niet kan omdat je er geen energie voor hebt. En dit is moeilijk wanneer je een burn-out hebt omdat deze mensen het lastig vinden om nee te zeggen. Zoek hulp van een psycholoog. Om van een burn-out af te komen is het belangrijk dat je niet alleen rust neemt, maar dat je ook investeert in jezelf. Je zal namelijk jezelf moeten leren kennen om erachter te komen waarom jij structureel over je grenzen heengaat.

Bij Feel It 2 – psycholoog Geldrop werken aan je burn-out

Vaak heeft een burn-out te maken met een bepaalde prestatiedrang. Samen met jou gaan we op zoek waar deze prestatiedrang vandaan komt. Vaak heeft dit te maken met dingen die in het verleden gebeurt zijn. Je kan hierbij denken aan een familie waar presteren en een ‘goede’ baan hebben heel belangrijk is of een leraar die regelmatig tegen je zei dat je toch nooit succesvol zou gaan worden later. Met deze gebeurtenissen gaan we aan de slag om te zorgen dat deze geen invloed meer op jou gaan hebben. Dit zorgt voor een sneller herstel en verkleint de kans op een nieuwe burn-out.

GEEN WACHTLIJST

Je kunt bij Feel It 2 direct terecht voor therapie zonder wachtlijst

AVOND OF WEEKEND THERAPIE

Komt een therapiesessie beter uit in de avond of op zaterdag, is dat geen probleem bij Feel It 2

KEUZE VOOR ONLINE THERAPIE

Therapie vanuit je vertrouwde omgeving, Feel It 2 biedt ook online therapie aan

MOGELIJKE ANDERE KLACHTEN

Blogs

Nieuwe samenwerking
Ga leven ipv overleven
Tips: ga leven ipv overleven
Ik durf niet naar de psycholoog
Jouw mentale conditie op peil
Wat is emotionele stress?
Gelukkig denken kan niet, gelukkig voelen wel
Wanneer de emotionele emmer overloopt

Contact

Drossaardstraat 4
5663 ER Geldrop
E: start@feelit2.nl
T: 06 – 57 46 12 83

KvK: 78075556
BTW: NL003282070B77
Rabo: NL24 RABO 0354949977

Contact

Drossaardstraat 4
5663 ER Geldrop
E: start@feelit2.nl
T: 06 – 57 46 12 83

KvK: 78075556
BTW: NL003282070B77
Rabo: NL24 RABO 0354949977

Blogs

Nieuwe samenwerking
Ga leven ipv overleven
Tips: ga leven ipv overleven
Ik durf niet naar de psycholoog
Jouw mentale conditie op peil
Wat is emotionele stress?
Gelukkig denken kan niet, gelukkig voelen wel
Wanneer de emotionele emmer overloopt